5 tekenen dat je hormonen uit balans zijn

Hormonale disbalans; iets waar een hoop mannen en vrouwen mee te maken hebben. Het kan de oorzaak zijn van veel vage klachten. Zelfs een kleine verandering in de hormoonhuishouding, kan al lichamelijke en geestelijke klachten opleveren. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op je hormoonhuishouding. Denk aan stress, voeding, anticonceptie middelen, infecties en slaap tekort. Dit zijn 5 tekenen dat je hormonen uit balans zijn.

Lees ook: je immuunsysteem versterken? Zo doe je dat!

Hormonale disbalans

Hormonen zijn de chemische boodschappers van je lichaam. Deze krachtige chemicaliën, geproduceerd in de endocriene klieren, reizen door je bloedbaan en vertellen weefsels en organen wat er gedaan moet worden. Ze helpen bij het beheersen van veel van de belangrijkste processen van je lichaam, waaronder ons metabolisme. Als je hormonen uit balans zijn, heb je te veel of te weinig van een bepaald hormoon. Zelfs kleine veranderingen kunnen ernstige gevolgen hebben voor je hele lichaam.

Je kunt hormonen vergelijken met een cake recept. Te veel of te weinig van een ingrediënt, heeft invloed op het eindproduct. Hoewel sommige hormoonspiegels gedurende je hele leven schommelen (in verband met veroudering), treden er andere veranderingen op wanneer je endocriene klieren het recept verkeerd hebben.

Tekenen dat je hormonen uit balans zijn

PMS symptomen

PMS staat voor premenstrueel syndroom. Vrouwen die last hebben van PMS hebben vaak klachten voor en tijdens hun menstruatie, die ze belemmert in het dagelijks leven. Dit kan gaan om hevige buikpijn, rugpijn, veel bloedverlies, maag/darmproblemen en een onregelmatige menstruatie. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn deze PMS-symptomen tussen ovulatie en het begin van je menstruatie, niet normaal. PMS-klachten zijn meestal één van de eerste tekenen dat je hormonen niet in balans zijn.

Nog een teken om op te letten: een menstruatie week die begint én eindigt met bruin bloedverlies.

Vermoeidheid

Voel jij je constant moe? Vermoeidheid is een van de meest voorkomende symptomen van een hormonale disbalans. Overtollig progesteron kan je slaperig maken. En als je schildklier te weinig schildklierhormoon aanmaakt, kan dit een negatieve invloed hebben op je energielevel.

Iedereen is wel eens moe. Maar je moet herstellen met voldoende rust, hydratatie en een gezond dieet. Als je het gevoel hebt dat je goed voor jezelf zorgt maar nog steeds uitgeput bent, overweeg dan om een uitgebreide evaluatie van je hormoonspiegels te laten doen. Bijniervermoeidheid en hypothyreoïdie (de schildklier te weinig schildklierhormonen aanmaakt) komen vaker voor in onze samenleving dan je misschien denkt. Een hormonale disbalans test kan uitwijzen of dit het geval is.

Huid en haar klachten

Klachten die te maken hebben met huid, haar en nagels zijn vaak een gevolg van een hormoonhuishouding die niet in balans is. Je haar wordt dof, droog en futloos en je hebt last van haaruitval. Ook kun je last hebben van huidklachten als acné, huiduitslag, psoriasis en rosacea.

tekenen dat je hormonen uit balans zijn

Gewichtstoename of moeite met gewicht verliezen

Onderzoek toont aan dat hormonale disbalans een aanzienlijke invloed kan hebben op je metabolisme. Dit kan leiden tot gewichtstoename. Een aantal hormoon gerelateerde aandoeningen kunnen ook gewichtstoename veroorzaken.

Bijvoorbeeld bij het polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS). Mensen met PCOS hebben geen eisprong of minder vaak. Ook zitten er blaasjes (cysten) op de eierstokken. Een veel voorkomend symptoom van PCOS is een gebrek aan gevoeligheid voor insuline. Insuline reguleert de bloedsuikerspiegel, dus een slechte insulinegevoeligheid kan leiden tot gewichtstoename.

Problemen met de spijsvertering

Je darmen zijn bekleed met kleine cellen, genaamd receptoren. Deze receptoren reageren op oestrogeen en progesteron. Wanneer deze hormonen hoger of lager zijn dan normaal, kun je veranderingen opmerken in de manier waarop je voedsel verteert. Dat is de reden dat je last kunt hebben van diarree, buikpijn, een opgeblazen gevoel en misselijkheid voor en tijdens je menstruatie.

Wanneer je spijsverteringsproblemen hebt en last hebt van acné en vermoeidheid, is het mogelijk dat je hormoonspiegels afwijken.

Nachtelijk zweten

Veel mensen krijgen ’s nachts een wat hogere lichaamstemperatuur of zijn een beetje bezweet door een te hoge thermostaat of een te dikke deken. Maar nachtelijk zweten kan ook een teken zijn van een disbalans in de hormoonhuishouding. Nachtelijk zweten is zelfs een veel voorkomende klacht bij postpartum vrouwen die een scherpe daling van de oestrogeenspiegels ervaren na de bevalling, evenals bij vrouwen in de menopauze. Ook opvliegers kunnen een teken zijn van hormonale disbalans.

Laag libido

Een daling van je oestrogeenspiegels kan zorgen voor een lager libido. Hormonale disbalans kan ook vaginale droogheid veroorzaken, waardoor seks pijnlijk of ongemakkelijk kan worden.

De meeste mensen beschouwen testosteron als een mannelijk hormoon, maar het lichaam van vrouwen maakt het ook aan. Als je testosteronniveaus lager zijn dan normaal, heb je mogelijk minder interesse in seks dan gewoonlijk.

tekenen dat je hormonen uit balans zijn

Dit zijn 5 tekenen waaraan je kunt merken dat je hormonen uit balans zijn. Je hormonen zijn betrokken bij ieder aspect van je gezondheid. Je hebt ze in specifieke hoeveelheden nodig om je lichaam optimaal te laten functioneren. Hormonale disbalans kan het risico op obesitas, diabetes, hartaandoeningen en andere gezondheidsproblemen vergroten. Door voedzaam voedsel te consumeren, regelmatig te sporten en ander gezond gedrag te vertonen, kun je je hormonale gezondheid aanzienlijk verbeteren.