De invloed van voeding op je gezondheid

Veel mensen weten inmiddels al wel dat voeding een grote rol speelt bij je gewicht, je energie en zelfs je humeur. Maar wist je dat je door het eten van gezonde voeding de kans vergroot om langer te leven? Bepaalde eetgewoonten kunnen helpen bij het voorkomen van ziekten en de levenskwaliteit aanzienlijk verbeteren. Vandaag ga ik je uitleggen wat de invloed van voeding is op je gezondheid.

Lees ook: de gevaren van suiker

De functie van voeding

Vroeger aten mensen om te overleven. Vandaag de dag heeft eten ook veel andere functies. We eten voor de gezelligheid, uit verveling, omdat we er zin in hebben of uit gewoonte. Maar we kunnen voeding voor nóg meer gebruiken, namelijk als medicijn!

Elk jaar is slechte voeding verantwoordelijk voor 11 miljoen sterfgevallen wereldwijd door aandoeningen als hart- en vaatziekten, bepaalde soorten kanker en diabetes type 2.

Welk soort voedsel vult dagelijks jouw bord? Het antwoord kan een grote rol spelen in het risico op toekomstige chronische ziekten.

Westerse en oosterse geneeskunde

Als je vroeger ziek was, nam je rust en kreeg je kruidendrankjes en water, zodat je weer beter kon worden. Tegenwoordig ga je naar de dokter als je een klacht hebt en krijg je een pilletje mee die de klachten onderdrukken, zodat je zo snel mogelijk weer aan het werk kan.

Heb je wel eens gehoord van acupunctuur en homeopathie? In het Westen staan veel traditionele Chinese behandelmethoden op de lijst ‘alternatieve geneeswijzen’. Voor sommigen klinkt dit wellicht wat zweverig maar er zijn toch een hoop mensen die zijn genezen dankzij een Oosterse techniek, nadat chemische medicatie niet werkte.

Westerse geneeskunde focust zich vooral op de ziekte, terwijl Oosterse geneeskunde zich richt op de patiënt. In Oosterse tradities wordt voeding niet alleen gebruikt om je lichaam mee te voeden, het wordt zelfs ingezet als medicijn.

De invloed van voeding op je gezondheid

Veel voedingsstoffen bevorderen de gezondheid en beschermen het lichaam tegen ziekten. Je lichaam heeft deze voedingsstoffen/bouwstoffen nodig om gezond te blijven en goed te kunnen functioneren.

Vitaminen en mineralen

Hoewel je lichaam slechts kleine hoeveelheden vitaminen en mineralen nodig heeft, zijn ze van groot belang voor je gezondheid.

Westerse diëten bestaan uit veel bewerkt voedsel en weinig volwaardige voeding, zoals verse producten. Dit is dan ook de reden waarom een grote groep mensen een tekort heeft aan vitaminen en mineralen. Deze tekorten kunnen het risico op ziekten aanzienlijk verhogen.

Zo kan bijvoorbeeld onvoldoende inname van vitamine C, vitamine D en foliumzuur, schadelijk zijn voor het hart, het immuunsysteem verstoren en het risico op bepaalde soorten kanker verhogen.

Eiwitten en gezonde vetten

De eiwitten en vetten in volwaardige voedingsmiddelen spelen verschillende cruciale rollen in de gezondheid van je lichaam. Aminozuren (de bouwstenen van eiwitten) ondersteunen het immuunsysteem, spiersynthese, stofwisseling en groei. Vetten dienen als brandstof en helpen bij de opname van voedingsstoffen.

Omega-3 vetzuren, die worden aangetroffen in voedingsmiddelen zoals vette vis, helpen ontstekingen te reguleren en worden in verband gebracht met een betere gezondheid van hart en immuunsysteem.

Heilzame voedingsstoffen

Voedingsmiddelen waaronder groenten, fruit, bonen en granen, bevatten tal van heilzame stoffen, zoals antioxidanten. Antioxidanten beschermen cellen tegen schade die anders tot ziekte kan leiden.

Studies tonen aan dat mensen met een dieet dat rijk is aan polyfenol antioxidanten minder vaak depressie, diabetes, dementie en hartziekten krijgen.

Vezels

Vezels zijn essentieel voor een goede gezondheid. Het bevordert niet alleen de spijsvertering, maar voedt ook de nuttige bacteriën in je darmen. Vezelrijke voeding zoals groenten, bonen, granen en fruit helpt dus bij de bescherming tegen ziekten, vermindert ontstekingen en geeft je immuunsysteem een boost.

Diëten waarin weinig vezels worden verwerkt, worden juist in verband gebracht met een verhoogd risico op ziekten, waaronder darmkanker en beroerte.

Andere factoren

Kleine disclaimer; uiteraard zijn er vele andere factoren die je gezondheid en ziekterisico beïnvloeden. Hoewel een slecht dieet ziekten kan veroorzaken of ertoe kan bijdragen, moet met veel andere factoren rekening worden gehouden.

Genetica, stress, vervuiling, leeftijd, infecties, beroepsrisico’s en keuzes in levensstijl (zoals te weinig bewegen, roken en alcoholgebruik) hebben ook invloed. Voeding kan geen compensatie bieden voor slechte leefstijlkeuzes, genetische aanleg of andere factoren die verband houden met de ontwikkeling van ziekten.

Mijn advies

Over het algemeen gelden de volgende richtlijnen voor iedereen om je lichaam gezonder te maken:

• Eet zo veel mogelijk onbewerkte en pure voeding
  • Vermijd suiker, cafeïne en alcohol
  • Kook zelf en koop geen kant en klaar maaltijden
  • Eet regelmatig vette vis
  • Eet elke dag minimaal 400 gram groenten
  • Drink minimaal 1,5 liter water per dag

Toch gelden niet voor iedereen dezelfde regels. Ieder lichaam is uniek en er zijn dingen die jouw lichaam wel of niet kan verdragen. Om die reden zullen er ook persoonlijke aanpassen gedaan moeten worden om zo gezond mogelijk te leven. Een EMB bloedtest kan je helpen om daar inzicht in te krijgen. Klik hier om meer te weten te komen over een EMB bloedtest!